Hilda

?

Publicerad 2008-07-16 21:26:12 i Allmänt

Hur lyckas en kattunge åka under motorhuven på en bil fyrtio mil utan att få så mycket som en skråma.. Jag gissar på att det blir väldigt varmt, och kanske inte så hälsosamt. Men den lyckades ju med det i alla fall. Något jag läste i aftonbladet igår. En av mina katter försvann in under glassbilen en dag när vi va ute och köpte glass. Som tur var kom han ner när jag ropade, hade blivit omständigt om man skulle krypa under. Men sen dess håller jag alltid ett öga när glassbilen är på gatan.

Han har också lyckats åkt på semester utan mej en gång. Jag släppte ut honom på morgon och åkte till jobbet. När jag kom hem på erftermiddagen så ringde telefonen. Det var en kvinna som undrade om jag hade tappat bort min katt. "Nej, det tror jag inte" svarade jag. "Fast det tror jag" sa hon. "Han är i Järvsö". Hmm, hur har det gått till? Det är ju 15 mil hemifrån. Vi pratade och jag fick veta hur min katt hade lyckats hamna flera mil hemifårn under tiden jag var på jobbet. Jag var ganska nyinflyttad där jag bodde och någon granne hade lagt märke till en katt som hon inte kände igen. Hon hade tagit hem Trazzel för att kolla öronmärkningen. Hon ringde skk och frågade och fick veta att den katten hade försvunnit från Järvsö för tre år sedan. Hon fick nummret till ägaren och ringde henne. Förklarade hur katten såg ut och ägaren blev eld och lågor. Det var deras försvunna katt. Hon satte sej i bilen och åkte och hämtade honom. När hon kom hem så tyckte hon att han hade lite längre svans än vad deras katt hade haft och började fundera. Kollade öronmärkningen och hittade problemet. Deras katt hade haft en två i sin kombination och Trazzel har ett Z. Annars stämde resten. Hon hörde av sej till skk och fick veta att den katten med Z bodde i den staden hon hade hämtat Trazzel ifrån. Därav ringde hon mej. Hon hade inte möjlighet att skjutsa tillbaka honom på några dagar och jag hade inte möjlighet att åka dit, så han fick bo där ett tag. Hennes barn var ute och gick med honom i koppel så han inte skulle rymma under tiden han bodde där. Tur att jag hade lärt honom att gå i koppel när han var liten, och tur att han har så otroligt lång svans =)

En historia om den andra katten jag har, Gizmo. Han har tidigare varit den fegaste katten i universum. Näst intill i alla fall. Så den dagen han försvann var jag riktigt orolig. Han brukade alltid hålla sig på gården och kom alltid så fort man ropade. Men en dag gick, och två dagar och tre. Han syntes inte till någonstans och ingen hade sett honom. Sjunde dagen kom grannen med honom i famnen. Hon hade precis kommit hem från sin utlandssemester och hittat honom hemma hos sig. Han hade krymp lite och var en aning skakig, men annars ingenting. Otroligt hur dom klarar sig. Han kan inte ens ha haft littgång till vatten under veckan som gått. Kom på långt efter att jag borde ha frågat hur det såg ut hemme hos henne.. Han borde ju ha gjort både ettan och tvåan.. fast han kan väl inte ha haft så mycket ha få ur kroppen när han varken hade ätit eller druckit..

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela