Hilda

Skäms på er!

Publicerad 2008-07-10 21:54:56 i Allmänt

Är det inte knepigt att stora väletablerade företag konstant försöker lura av en pengar på ett eller annat sätt?

I vintras fick jag hem ett erjudande om gratis vägassistans i sex månader. Därefter skulle man få valet att fortsätta mot en kostnad eller att inte fortsätta. Låter ju hur enkelt som helst., eller? Innan jag la brevet på lådan så funderade jag på att ta en kopia på det, pga att i vanlig ordning så stog alla bra saker man blir erbjuden på samma lapp som man ska fylla i och skicka in. (Vilket är hur puckat som helst bara de..) Men jag ångrade mej eftersom att det var ett stort välkänt företag. La brevet på lådan och hörde aldrig nå mer om de, förrens nu.

Fick precis hem räkningen som det stog försäkringsförnyelse på... Det vore en sak om det klart framgick på räkningen att den var valfri, men dom har till och med haft mage att skriva om betalningspåminnelseavgift. Betalas den inte så tar dom ut en avgift på ytterligare 50 kronor. Valfritt, my ass! Har precis skickat iväg ett mail där jag sakligt lägger fram mitt problem och avslutar med att jag inte tänker betala. Varken nu eller senare. Ska återkomma med vad som svarar.

En annan sak jag har råkat ut för massor med gånger är när man ska flytta med sig hemtelefonnummret när man flyttar. Man ska betala en avgift på 250 kronor om man är under 26, annars 550. Dom siffrorna var det i alla fall sist jag gjorde det. Dom senaste sex åren har jag flyttat sex gånger. Fyra av dom sex gångerna har jag fått hem en räkning på 550 kronor. Jag är fortfarande bara 24... Jag nämner inga företag, men jag säger inte heller att ingen vet vilka jag pratar om..

Ett sista exempel.
Jag hade bredband med bindningstid på min förra adress. Hittade ett hus och flyttade. Ville självklart ha med mej mitt bredbandsabonemang, men tji fick jag. Dom kunde inte leverar dit jag flyttade. Känns ju som att det är deras problem, men jag har ju självklart fått fortsätta betala eftersom abonemanget inte slutar gälla förren i november. Visserligen en reducerad kostnad men ändå. Det är väl så dom tjänar pengar nu när konkurrensen är så hård.

Och inte bara det. Jag gick och väntade på att få hem information om vad jag skulle göra med modemet. Jag antog ju att jag skulle skicka tillbaka de. Ingen info kommer förren efter tre månader när jag får hem ett brev som det står påminnelse på. "Vi har fortfarande inte mottagit modemet som du skulle skicka tillbaka". Ojdå, det första brevet måste ha försvunnit på vägen hit, eftersom jag aldrig har fått det. Snabbt som sjutton fixar jag ett vadderat kuvert och skickar tillbaka modemet. Tro det eller ej, två månader senare får jag hem en faktura på 500 kronor för ej tillbaka skickat modem. Det här är inte sant, tänker jag och ringer direkt upp företaget. Det jag hinner säga är: "Hej, jag fick precis hem en faktura på en avgift för ej tillbakaskickat modem, men jag har skickat tillbaka det". Svaret blir "Okej, riv fakturan. Ha en bra kväll." Klick... Jag sa aldrig ens vad jag hette, hur vet dom vilken faktura dom ska stryka hos sig..
Dom måste alltså prova skicka en sån faktura till alla, i hopp om att nån ska betala.
Vilket säkert massor med människor gör, eftersom det börjar bli väldigt svårt att hålla reda på allt man ska betala till höger och vänster. Och att hålla reda på allt man gör är inte heller en barnlek i dagens samhälle. Många har nog redan glömt att dom faktiskt har skickat tillbaka modemet. Eller till och med kanske glömt att dom har haft bredband en gång...

Jag skäms å deras vägnar. Vad är det för jävla sätt?

Kommentarer

Postat av: Denise

Publicerad 2008-07-10 21:56:35

Kan du hjälpa mig och säga vilken design som är finast av dom här? :) http://naztysbunny.blogg.se/2008/july/vilken-ska-jag-ha.html

Postat av: eva

Publicerad 2008-07-10 22:05:52

Tittar in ;)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela