Hilda

Sömnsvårigheter?!

Publicerad 2008-07-07 23:01:11 i Allmänt

Jag beter mej lite underligt när jag sover..
Pratar, går och dessutom blir jag tydligen lite våldsam..
Jag tänkte berätta om en natt.
"Ser du den?" sa jag till min sambo när han kom in för att lägga sej.
"Vilken den?" frågade han.
"Älgen!" sa jag.
"Vilken älg?"
"Älgen inne på toaletten." svarade jag.
"Är det en älg på toaletten?"
"Ja, ser du den inte?"
"Vad gör den på toaletten?" frågade han.
"Jag vet inte..." svarade jag innan jag blev tyst och somnade om.
Eller somnade om gjorde jag ju inte för jag var aldrig vaken.

Jag brukar inte vakna, men jag brukar tydligen bli lite mer medveten efter att jag har pratat ett tag.
Har fått hört att jag nästan alltid avslutar mina nattliga samtal med orden " Jag är bara lite förrvirrad.."
Så uppenbarligen vet jag att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.

Sen har vi dom gångerna jag har fått bevis för att jag har gått i sömnen. Eller man vet ju aldrig egentligen så länge ingen har sett när man gör det.. Men mycket talar för det i alla fall. Under min och Viktors bilsemester för några år sedan sov vi en natt på ett jättefint ställe i Danmark. Jag vet inte vad ett sånt ställe kallas, men man bodde ungefär som i ett radhus. På morgonen hittade jag mina tops och bomullsrondeller utanför dörren.. lite skumt. Några nätter senare sov vi en natt i bagageluckan på bilen. Det var en stor bil alltså, med stor bagagelucka. Morgonen efter kunde vi inte hitta Viktors kläder, som han hade tagit av sej och lagt bredvid oss i bilen när han skulle sova. När jag öppnar luckan och går ut, hittar jag hans kläder på backen i regnet. Byxor, tröja och strumpor... Också lite skumt kanske.

Men det värsta måste ändå vara under en tid när jag bodde själv. Jag kunde veta till 100% att katten var ute när jag gick och la mej och när jag klev upp var den hemma. Det jobbigaste med den situationen var att jag bodde på andra våningen i ett hyreshus..

Apropå våldsamheterna så brukar jag slå Viktor i sömnen. En natt armbågade jag honom så hårt över näsan så han blödde näsblod i en evighet. Det hade varit en sak om han hade lätt för att börja blöda näsblod, vilket vissa har. Men han har spelat alla möjliga sporter genom åren, bland annat hockey och fotboll. Och han har aldrig blödit näsblod. Förren den gången. En annan gång tog jag fart med båda händerna och slog honom i ryggen. Sen fnissade jag innan jag vände mej om och fortsatte sova. Känns lite jobbigt faktiskt.

Inatt gav han igen. Mitt i min skönaste sömn väcks jag av en armbåge över käften.. Och ett förlåt. Det gjorde så ont! Jag har sår innan för läppen. Det värsta av allt är att jag fick veta att han inte sov. Visst låter det hemskt? Men det var faktiskt en olyckshändelse. Han visste visst inte att jag låg så nära när han skulle byta "ställning". Eller så säger han i alla fall.. Men det kanske handlade om att han bara var trött på all terror han har fått stått ut med under nätterna i så många år.

Nu bor vi ganska ensamt ute i skogen så det gör inte lika mycket om jag går omkring när jag sover. Men jag kanske ska försöka tänka på att använda pyjamas, utifall. Skulle kännas lite bättre då.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela