Hilda

Trazzel gjorde det igen

Publicerad 2009-08-22 11:34:28 i Allmänt

En gång för längesen när jag kom ut och skulle cykla till jobbet så kom Trazzel och la en liten, liten fågelunge mellan fötterna på mej. Den var inte det minsta skadad, han måste ha burit den jätteförsiktigt. Jag sa åt honom att ta bort den och då gick han fram till den och knuffade den försiktigt med nosen mot mej. Jag vet att det låter konstigt, men jag fick verkligen känslan av att han tyckte att jag skulle ta hand om den. Han är en riktigt duktig jägare och jag vet inte hur många möss han äter om dagen, men den här fågeln rörde han inte. Den kunde inte flyga, hade inte ens fått några fjun än. Jag gjorde mitt bästa med att försöka rädda den och under några dagar bodde den hemma hos oss i en liten låda. Det gick bra så länge vi skar metmaskar i pyttebitar och matade den med pincett. Men sen läste jag på internet att man kunde ge dom majsvälling, vilket jag försökte med. Hade en sån liten spruta som det kommer en droppe i taget ur. Men det gick inte bra. Den fick upp vällingen genom näbben och jag tror att den kvävdes.. Hemskt. Men vi gjorde vårat bästa, det är ingen barnlek att ta hand om en fågelbebis.

Igår var det alltså dags igen. Då kom han på nytt hem med en fågel. Denna gången var det en vuxen skadad fågel av nått slag. Han la den nedanför altanen och satte sej bredvid den och tittade på oss. Nu låter det som att han bara gjorde som katter brukar göra, komma hem med sitt byte och skryta lite. Men vi vet hur han beter sej när det är det han gör, för det händer jämt. Nej, det här var något annat. Antagligen hade fågeln flygit in i en ruta och skadat nacken. Efter han hade suttit där och tittat på oss gick han därifrån, vilket han aldrig gör när det är något han själv har fångat. Då släpper han inte bytet med blicken och försöker vi ta det av honom så tar han det och springer all världens väg.
Nu lämnade han över tll oss. Tyvärr var denna fågel utom all räddning så vi fick istället ha ihjäl den vilket inte va så kul. Men fågeln slapp ju i alla fall ligga någon stans och pinas till döds, så vi alla gjorde ett bra jobb ändå. Eller.. jag gjorde väl itne så mycket egentligen.
Nu hoppas vi att han tänker sluta upp med det här. Vi är bra djurföräldrar, men vi kan inte uträtta underverk!

Läste en artikel i Aftonbladet igår som handlade om en man som dödade sin ex-sambos nya man. Sköt honom hemma i villan. Mördaren hade dagen innan sökt psykhjälp men blivit hemskickad. Detta går att läsa i artikeln:



Någon som tycker det är konstigt att han inte mådde så bra?
Det är aldrig lätt det där att ha kontakt med dom döda.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela