Hilda

Det finns ingen ursäkt

Publicerad 2009-10-02 10:11:19 i Allmänt

Eftersom nu Grey's har börjat gått på onsdagar klockan nio, så blir Efterlyst lidande.
Men det finns ingen ursäkt att missa det.
Repris nummer ett går på kanal 8 klockan 22 dagen efter, alltså torsdag.
Och repris nummer två på trean klockan kvart i tolv på söndagen.
Och man kan dessutom kolla på programmet gratis på tv3.se/play, närsomhelst.
Och det vore nog bäst om alla kollade.
Tänk vad många brott som blir lösta med tittarnas hjälp.

Fast ett återkommande inslag, som jag tycker dom kunde hoppa över, är stölderna.
Alltså stölderna av dyra fordon, som garanterat är försäkrade.
Vad är det för mening med att ha med det?
Den tiden kunde istället användas till att hinna få med ett till brott, där offret inte är försäkrat.

Två saker reagerade jag speciellt på i det senaste programmet.
Mamman (antagligen) som får sin cirka sex år gamla dotter att sno en tv.
Polisen som berättade om stölden var själv chockad, det märktes. Och vem blir inte det?
Jo, GW. Han lyckas på något sätt ta allt med något slags konstigt lugn.
Det är ju inte hela ovanligt att barn används för olagligheter, säger han.
Som organiserat tiggeri eller prostitution.
Det kan inte vara lätt att vara GW, professor i kriminologi.
Vi "vanliga" nöjer oss med att bli heligt upprörda över ett barn som tvingas snatta,
medans han direkt kommer på mycket allvarligare brott som barn tvingas till.
Brott som vi väljer att inte ens tänka på.

Det andra jag reagerade på var den våldsamma våldtäktsmannen i Karlstad.
En tjej bli antastad av honom på nattbussen och han kliver av vid samma hållplats som henne.
En annan tjej som sitter på bussen, utan koppling till någon av dom andra,
har sett hur han har betett sej och skyndar av vid nästa hållplats.
Hon springer hela vägen tillbaka och lyckas avbryta en pågående misshandel,
som den första tjejen utsätts för.
Antagligen lyckas hon även avbryta vad som skulle ha blivit en våldtäkt.
Inte en sekund tänker hon på att skydda sej själv.
Helt utan att tveka riskerar hon kanske sitt eget liv för att rädda någon hon inte känner.
Detta hände mitt i ett bostadsområde, på en innergård.
Tjejen som blir misshandlad skriker, men ingen i dom intilliggande lägenhetshusen reagerar.
Eller, dom gör i alla fall ingenting för att stoppa det som pågår.

Men det mest tragiska i denna historia är att denna tjej, denna hjältinna,
sex veckor senare själv råkar ut för mannen. Också på nattbussen.
Man fick inte höra så mycket om det, men jag tror att ett ungt par hjälpte henne den gången.
Och inte en enda gång i intervjun säger hon något i stil med att "Jag vågar inte längre gå ut"
eller "Jag kan inte sova på nätterna", vilket hade varit befogat.
Hon ställer upp i Efterlyst, helt ocensurerat, med bild och namn, för att som hon säger
"Jag vill att han ska åka fast så han inte utsätter fler tjejer för detta".
Jag har inte ord till att beskriva vilken fantastisk person denna tjejen är.
Det är sånna som henne som gör att man får tillbaka tron på själva livet.

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-10-02 13:44:40

Ja jag vet =) Stackars! Ha en bra helg! Kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela