Hilda

2011-01-06

Publicerad 2011-01-06 22:13:18 i Allmänt

Trettondagsafton idag, och den sjätte januari.
Förlåt den jag råkada säga till att det var den sjunde.
Hoppas jag inte ställde till det med nått.
Har varit hos mormor idag på smörgåstårta.
Även fast man märker att hon är väldans gammal nu förtiden så är hon ändå samma person som hon alltid har varit på något vis.
Jätteroligt att träffa henne.
När vi ändå var i den staden passade vi också på att hälsa på moster och morbror,
eller vad man nu kallar en mosters man.
Lika roligt att träffa dom, även om det blev en väldans kortis.
Vi var tvugna att åka fort för att akta oss för det stora snöovädret som var på ingående.
Eller det hade nog redan kommit, men det var skönare att åka innan det blev becksvart.

Aporpå becksvart så hade jag och mamma en diskussion idag om snö.
Hur är det egentligen?
Många säger ju saker som att,
"Det är så skönt med snö så blir det lite ljusare".
Men är det verkligen så?
Det tror inte jag.
Snön gör det bara ljusare om det finns en ljuskälla,
en gatlykta eller en måne till exempel, inte annars.
I våran by finns det inte så många ljuskällor.
Gatubelysning är av nån konstig anledning förbjudet och klar himmel är man ju inte direkt bortskämd med.
Det är alltså inte alls ljusare när snön kommer.
Runt gården är det ju det eftersom det finns lampor där, men inte i skogen.
Och om du tar med dej en näve snö in i en garderob och stänger dörren,
kommer snön lysa då?
Nej, då är den lika svart som mörkret.
Alltså, snön gör ingenting ljusare.
Däremot gör ljuset en vit värld ljusare än en mörk.

När jag kom hem hade Viktor lagat pepparrotskött.
Jag kan inte minnas att jag har ätit det förut.
Är inget fan av pepparrot, men det var riktigt gott.
Sen har jag städat bort julen, allt förutom gardiner.
Orkar inte ta ner dom förren jag orkar stryka nya att sätta upp.
Nu blir det lite slökolla på tv, sen sängen.
Känner mej lite sliten och imorgon är det jobb igen.




Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2011-01-07 17:56:40

Tänkte bara lägga in en kommentar om att besöken ni gjorde var MYCKET uppskattade! Både av mormor och moster m man. Jag blir glad av att veta att det är så!! Ville att du skulle veta det....KRAM! Förresten så gillar jag att läsa om ditt liv, hoppas du inte tar illa upp? Känner mig lite närmare dig då....KRAM igen!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela