Hilda

2011-01-24

Publicerad 2011-01-24 09:36:11 i Allmänt

En månad har gått sen julaftonen.
Känns som att det var hundra år sen.
Det är en artikel i GD idag som handlar om Ikea.
En engelsk forskar vid namn Alan Penn hävdar i en studie att Ikea med flit bygger sina varuhus som labyrinter för att kunderna inte ska hitta ut och av den anledningen köpa mer än dom hade tänkt.
Ikeas informationsavdelning tillbakavisar påståendet.
Va?? Är inte det lite konstigt?
Självklart gör alla butiker/affärer/varuhus allt för att kunden ska handla mer.
Alla som säljer något är helt och hållet beroende av vad som köps,
desto mer desto bättre, eller hur?
Och dessutom, det är väl ett beslut som kunden själv måste ta.
Ingen tvingar en att handla om man inte vill.
Handlar man mycket mer än man hade tänkt så beror det nog på två olika saker.
Antingen hittade man saker man inte visste att man behövde förren man såg dom.
Eller så har man dålig självbehärskning.
Eftersom jag vet att det är väldigt stor chans att köpa mycket mer än man hade tänkt när man går in på Ikea,
eller vilken affär som helst egentligen,
så bestämmer jag mej innan för vad jag ska ha.
Sen är det dom sakerna jag köper, punkt slut.
Vad är det ens att diskutera?
Det är så här det fungerar, överallt.
Varför har annars matbutiken ställt dom där billiga fryspåsarna mitt i gången?
Eller varför har klädbutiken lagt hårsnoddar precis vid kassan?
För att vi ska handla grejjerna utan att vi hade tänkt det.
Hittade en väldans konstig Ikeareklam när jag sökte på Ikea i Googles bildsök.




Ska snart iväg och jobba.
Måste åka lite tidigare för att pumpa däcken på bilen.
Eller vad säger man..?
Fylla på luft kanske.
Efter idag är jag ledig två dagar.
Undra vad man ska hitta på för spännande (och gratis) då?
Det är i alla fall plusgrader ute igen,
så nu är det vår för tredje gången denna vinter.
Hur härligt är inte det?
Få uppleva våren om och om igen =)
Längtar så tills man ska få se dessa gobitar på promenaden!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela