Hilda

2011-06-15

Publicerad 2011-06-15 21:57:09 i Allmänt

Köpte linfrön häromdagen.
Tänkte att jag skulle vara lite matnyttig.
(Rolig ordvits va?)
Har ätit massvis i yoghurten.
Läste sedan följande på wikipedia:
Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk vid överkonsumtion. Livsmedelsverket skriver att 1-2 matskedar linfrö kan anses riskfritt då inga toxiska effekter är kända vid denna dos. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö räknas som överkonsumtion och ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning.

Det står inte under hur lång tid det menas.
3-10 matskedar per år?
I så fall är det kört för mej.
Och sen står det krossat linfrö, jag har ätit hela...
Det borde ju vara ännu värre, kanske..?
Inte lätt att göra rätt inte!

Nu ska jag forsätta kolla på Livet på BB och gråta en skvätt.
Herregud vad jag har blivit blödig!!

Kommentarer

Postat av: Papput

Publicerad 2011-06-16 00:31:18

Livsmedelsverket skriver: läs under rubriken "Potentiella risker vid intag av linfrö"

Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön.

Länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela