Hilda

Säkert!!

Publicerad 2012-04-28 20:40:38 i Allmänt

Ibland blir jag som bekant riktigt upprörd.
Och när jag blir det, är det så skönt att kunna skriva av mej här.
Kollade precis på programmet På bar gärning på Sjuan.
Det var avsnittet där dom fejkar att det sitter en gråtande liten bebis i en bil på en parkering.
Sen går det ut på att se hur många om reagerar.
Det var såklart oroväckande några, men nu var det faktiskt inte det jag tänkte skriva om.
Dom hade också gjort en sifo-undersökning där 31% hade svarat att dom skulle slå sönder rutan.
Aldrig i livet att det skulle vara så många!!
Här kommer några anlednigar till varför.
Jag tror inte ens 31% vet hur man skulle gå tillväga för att slå sönder en bilruta.
Skulle du använda en sten? Skulle du kasta den eller slå med den?
Du kan ju inte kasta den för då vet du inte vart den hamnar.
Du får alltså använda den att slå med. Är du ens så stark?
Hur illa dej skulle du göra?
Och det finns kanske ganska stor chans att rutan spricker, men inte går sönder.
Det har ni väl ofta sett på krockade bilar, eller hur?
En helt sprucken ruta, men den sitter kvar.
Vad gör du då?
Går det att ta bort den?
Vilken ruta skulle du välja?
Du kan ju inte ta den precis där bebisen sitter, för då riskerar du att skada bebisen.
Tar du en annan kanske du i alla fall inte kan få ut bebisen.
Lite nyare bilar fungerar oftast inte på det sättet att du bara kan dra upp "låsplutten" för att låsa upp.
Förhoppningsvis ska dom funka så att du kan öppna handtaget från insidan,
men det finns det väl ingen garanti för.
Eller vet du det kanske?
Du kanske är bilmekaniker?
Eller tänkte du inte ta ut bebisen?
Du kanske bara tänkte slå rutan för att den ska få luft?
Men hur länge planerar du då att stå där sen och vänta på att någon ansvarig ska komma?
Med en bebis som antagligen gråter ännu mer hjärtskärnade,
för nu är den inte bara ensam och varm, den är skräckslagen också.
Bilen kan dessutom vara larmad och larm kan låta fruktansvärt högt.
Vad hinner hända med bebisens hörsel?
Och samma sak där. Hur rädd kommer det lilla livet vara?

Det här är en del av tankarna jag skulle hinna tänka när jag står där vid bilen.
Sen skulle jag ta upp mobilen och ringa polisen,
vilket jag tycker är otroligt konstigt att inte fler skulle göra.
Om dom då säger att jag ska slå rutan, och ger instruktioner,
då skulle jag göra det utan att blinka!!

Så, nu har jag återigen fått skrivit av mej lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela