Hilda

A RhD-negativ

Publicerad 2012-03-19 10:09:09 i Allmänt

Nästan gång vi ska till barnmorskan ska jag ta ett till sånt "stort" blodprov eftersom jag har den konstiga blodgruppen A RhD-negativ.
Jag har inte vetat så mycket om vad det innebär att ha den,
men nu hittade jag jättebra information på babycenter.com.
Med största sannolikhet har bebisen en annan blodgrupp.
Det gör att om våra blodgrupper av någon anledning blandas,
som till exempel under förlossning, vilket inte är helt ovanligt,
så kommer jag bilda antikroppar.
Vid en eventuell andra graviditet, där bebisen också sannolikt kommer ha en annan blodgrupp än mej,
så kommer mina antikroppar ta sej in till bebisen genom moderkakan och attackera bebisen blodkroppar.
Anemi, gulsot, eller i svåra fall kollaps av hjärt- eller leverfunktionen är då möjliga följder.
Detta tillstånd kallas hemolytisk sjukdom hos nyfödda.
Så därför kommer följande, kopierat från babycenter.com, göras.

Kan man förebygga mot RhD-antikroppar?

När din kropp väl har lärt sig producera RhD-antikroppar så behåller den denna förmåga resten av livet så det är viktigt att om möjligt förhindra att antikroppar börjar bildas över huvud taget. Som tur är kan man göra detta genom att ge en substans som heter immunglobulin anti-D intramuskulärt, vanligtvis med en injektion i låret. Immunglobulin anti-D bryter snabbt ner eventuella blodkroppar från bebisen som finns i mammans blodomlopp innan hennes immunförsvar reagerar med Rh-immunisering/RhD-immunisering. På så sätt bildas alltså inte de RhD- antikroppar som kan orsaka hemolytisk sjukdom hos nyfödda. Immunglobulin anti-D har använts sedan 1969 och kan ges i situationer då det finns risk för RhD-immunisering. Tack vare RhD-profylax och förbättrad vård av de spädbarn som ändå drabbas är allvarlig sjukdom och död idag mycket sällsynt.
Om du redan bildat antikroppar ger man inte immunglobulin anti-D, eftersom det bara kan användas för att förebygga mot att de bildas – det kan inte ta bort existerande Rh-immunitet.



Ganska spännande.

Nu har jag i alla fall ringt alla samtal, tvättat lakan och druckit morgonkaffe.
Ska fortsätta med lite städning och diskning.
Men jag ska ta det lugnt och vila mycket,
för det känner jag tydligt att jag behöver.
Igår gjorde jag nästan inget vettigt,
och ändå sov jag middag två gånger.
Och idag ska jag dessutom jobba 15-19,
så då vill jag vara så pigg det går.

Förresten, igår skulle Viktor byta till sommardäcken på min bil.
Det var bara en liten detalj vi hade förträngt.
Vi skulle ha köpt nya sommardäck till min bil till denna säsong,
för jag hade inget till lite däckmönster kvar på dom gamla.
Så nu lär jag en dag till köra på dom "trasiga" vinterdäcken.
Men det kanske är tur för helt plötsligt har det blivit riktig vinter igen.
Snön öser ner och det är återigen alldeles vitt ute.
Tur att det ska bli 15 plusgrader på onsdag så detta försvinner.
Tror väl ingen vill ha vinter igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela