Hilda

Elliot?

Publicerad 2012-03-04 10:54:28 i Allmänt

Satt och läste en kompis blogg till kaffet: http://www.prinsessanadia.se

Hittade ett inlägg som handlar om en kvinna som ska döpa sin son till Marie.
Kika på inlägget här.
Först tänkte jag att det var väl verkligen puckat.
Sen kom jag på en sak.
Om jag fick göra precis som jag ville utan att bry mej vad andra tycker eller om konsekvenserna,
då skulle jag utan att tveka döpa min dotter till Elliot.
Så länge jag kan minnas har Emmy kallat sin kompis Elin för Elliot,
och jag tror att det har resulterat i att jag ser namnet som ett tjejnamn.
Tycker dessutom att det är jättefint.
Däremot att döpa en son till det känner jag mej inte riktigt lika sugen på.
En tjej som heter Elliot har absolut en helt annan personlighet,
än en kille som heter det.
Eller sitter kanske inte alls personligheten i namnet?
Jag har svårt att tänka mej att jag skulle ha varit som jag är om jag till exempel skulle ha hetat Anna eller Jossan eller vad som helst egentligen.

Tillbaka till den riktiga funderingen.
Att döpa en dotter till Elliot är kanske precis samma sak som att döpa en son till Marie?
I många andra länder är ju Elliot ett tjejnamn,
men Marie är kanske också ett killnamn i andra länder?
Tack Nadia för funderingarna,
riktigt klurigt!

Nu lär jag verkligen åka till jobbet om jag ska komma i tid!

Lite söndagspepp först bara:



DU!!!!
(Och jag och alla andra =))

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-16 21:49:20

Vi har döpt vår dotter till Elliott:) Det var egentligen inte alls planerat, men när hon väl kom så var hon bara en Elliott. Konstigt, ja det kanske det är. Men enligt oss superfint! Vanligaste frågan är nog om hon skulle hetat samma sak om hon var en pojke.. Och nej, för oss är det helt enkelt ett flicknamn.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela