Hilda

2013-01-08

Publicerad 2013-01-08 10:46:25 i

Mios sömn fortsätter gå som på räls här hemma.
Sista gången han sov igår slutade det med att jag fick väcka honom efter nästan två timmar för att han skulle kunna somna på kvällen.
Vilket antaglien inte hade blivit ett problem eftersom det då också bara var att lägga honom och gå ut ur rummet. Han sov inom någon minut.
Sen vaknade han klockan ett i natt och det var helt hopplöst att få honom och somna om.
Jag hade ingen lust att stå utanför hans dörr i fem minuter medans han skrek mitt i natten,
så jag provade allt jag kunde komma på.
Vagga, vyssa, mata, lägga i våran säng, lägga tilbaka i hans säng, byta blöja, ge vatten...
Klockan tre, två timmar senare, lämnade jag honom i sin säng för att dricka vatten.
30 sekunder senare sov han.
Det är ju helt och hållet inte klokt på en fläck!!!
Varför provade jag inte att pussa lite på honom och gå därifrån på en gång??
Och varför har vi inte provat detta för länge, länge sen?
Nu på morgon gick det lika bra.
Han somna på stört klockan nio när jag la honom och sover fortfarande.
Ska bli spännande att se hur länge han sover om han inte blir väckt.
Och jag tänker inte göra något vettigt.
Jag är värd att mysa ner mej i soffan massor med gånger innan jag känner att jag måste göra något meningsfullt under tiden han sover, för den lyxen har jag aldrig kunnat unna mej sen han föddes!
Och Linnea! Snart är Selma stor nog för att du ska kunna prova fem-minuters-metoden också,
och då kanske du får lite välbehövd sömn igen,
För metoden är inte bara för att barnen ska lära sig att somna själv när man lägger dom utan också för att dom ska kunna somna om själva om dom vaknar under deras lättare sömn.
Det är nog därför som Mio inte vaknar efter den berömda halvtimmen.
(Jag vet att vi bara är inne på andra dagen och att det inte är någon garanti alls för att det kommer funka i längden, men man kan ju få drömma!)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela