Hilda

Sköna sägningar.. =)

Publicerad 2008-09-04 21:46:05 i Allmänt

Ibland blir bara saker man säger så skönt tokiga.
Vi satt och pratade om sånna saker på jobbet idag och jag tänkte dela med mej av några.

En kund kom fram till kassan med bordstabletter.
Min kollega som skulle ta betalt räknade dom och sa sen " Ska det vara sex?"
Hon har efter det lärt sej att säga stycken efter.

En liknande grej hände när jag tog betalt av en kund.
Summan blev 401 kr och kunden betalade med en tusenlapp.
Då säger jag följande "Om jag får en krona av dej så får du sex utav mej".
Jag skulle ju såklart ha sagt sex hundra, men slarvade lite.
Blev lite smått pinsamt.

En väldigt proper och pryd dam kom fram till kassan och skulle betala.
Började leta efter plånboken och märkte att hon inte hade den med sig.
Hon sa då "Min man kommer snart, så då kan han betala".
"Okej, då parkerar jag kvittot så länge" sa hon i kassan och då säger damen.
"Ja, jag står väl här och väntar på utlösning då".

En annan kund, en gammal farbror, kom in för att köpa överlakan.
Det är ett sånt lakan som fanns innan påslakanet kom,
som man lixom la mellan sej själv och täcket, och sen vek över kanten.
Han fick svaret att det inte fanns sådana längre, men att han borde köpa ett påslakan istället.
Han ville absolut inte det men efter lite övertalning gick han med på att gå till avdelningen och titta tillsammans med säljaren. När hon står där och visar denna "nya" uppfinning påslakan så säger farbrorn:
"Nej, jag vet inte... Det är så svårt att komma i och ur dom där."
Han hade bara inte rikigt förstått hur det fungerade.

Ett uttryck jag fick höra för första gången här om dagen måste jag också dela med mej av.
Alla kanske redan har hört det, vad vet jag, men de var så kul.
Jag stog av någon anledning och pratade om jazzbyxor med en kollega.
Sånna tajta byxor i stretchtyg som hade en liten hit i slutet av nittiotalet.
När hon förstog vad jag menade sa hon "Jasså, mummelbyxor!"
"Va?!?" Sa jag oförstående.
Till svar fick jag "Ja, man ser hur läpparna rör sej men man hör inte ett ljud."

En till sak som samma kollega har sagt.
Jag skulle förklara hur en kund hade betett sej tidigare under dagen,
och sa allt hon hade sagt till om att jag skulle göra under köpet.
Typ "Kom ihåg att dra 30% på den där" och "Du har väl tagit bort larmet?"
Då sa kollegan "Jasså, en sån där "jag ska berätta för min pappa hur man gör barn"-typ".
Det uttrycket hade jag heller aldrig hört förut,
men hur bra som helst att säga om folk som tror att dom vet allt bäst.

Och en sista grej. Detta hände inte på jobbet utan hemma.
Min sambo kom in till mej i sovrummet när jag stog och klädde på mej och sa:
"Jag tänkte köpa en bärbar dator".
Jag sken upp som en sol och sa "En barbadotter?"
"Nej, en bärbar dator. Va sjutton är en barbadotter?"
"Jag vet inte..." var jag tvungen att svara då, för jag hade ju verkligen inte en aning om vad de va förnått.
Jag vet faktiskt inte varför jag blev så lycklig när jag trodde att han sa barbadotter.
Men jag föreställde mej nog någonting jättespännande.

Jobbar man nära människor på detta sätt så är det alldeles för ofta man får ta skit,
därför är det så viktigt att verkligen uppskatta allt roligt som händer under dagen.
Öppnar man ögonen så är det garanterat mycket mer än man tror.
Även grejjer som kan vara riktigt irriterande när dom händer, kan faktiskt vara riktigt roliga sen.

Som till exempel en kund som jag blev lite ovän med på grund av ett missförstånd.
Eller hon var i alla fall lite ovän med mej.
Jag pratar högt i vanliga fall,
men nu pratade jag ännu högre för att vara riktigt övertydlig när jag förklarade missförståndet.
"Skrik inte åt mej" sa kunden. Jag svarade något med att jag inte skrek utan bara försökte vara tydlig.
Mitt under förklaringen började kunden gå därifrån och när hon har kommit en bra bit bort skriker jag:
"Gå inte, vi kan väl prata om det här?"
Detta var ganska jobbig just då, men ju mer jag har tänkt på det efteråt ju roligare blir det.
Och bara ännu roligare när jag tänker på dom massor med kunder som hörde detta.

Inte en sån dum idé att skriva ner dessa tokiga saker när dom händer,
så kan man läsa dom när det känns lite tungt.
Om inte annars så minns man dom bätte när man har skrivit ner dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela