Hilda

Ingen konst att odla potatis!?!

Publicerad 2009-07-16 11:53:10 i Allmänt

Jag tänkte ta några övermogna potatisar ur kylen och plantera nånstans på gården, men tänkte att jag skulle göra lite oseriös research på nätet först. Och dra med baklänges.. de verkar inte finnas nått stopp på alla saker man ska tänka på. Man ska förgro dom ljust inne i 10-12 centimeter stora krukor, i +15 C (här ska de vara en sån där upphöjd liten ring, men jag lyckas inte lista ut hur man gör en..). Jordens pH-värde ska ligga runt 6, man ska ha 30 kg välbrunnen stallgödsel på 100 m2 (den här tvåan skulle såklart vara upphöjd den också, men vet fortfarande inte hur man gör).
Och så vidare. Du förstår vad jag menar. Man måste tydligen vara proffs.

Eftersom jag är långt ifrån något trädgårdssnille och ofta får impulsidéer, så har jag sällan någon tid till att förodla.
Så jag tog min fem potatisar, gick ut på gården, tröck ner dom i en stor "kruksak" med flera år gammal jord som finns på gården och tänkte inget mer på de. Och ni ska se vilka präktiga blaster som har kommit upp! (jag vet egentligen inte riktigt vad det betyder.. men jag är rätt säker på att det är de där gröna som växer ovan jord =)) Så hittills tror jag inte att man behöver vara så noga. Men jag återkommer mer om det när jag har fått några potatisar under jorden. Dom kanske kommer vara angripna av något virus eller så, eller så kommer det inga alls. Vem vet.

Jag och Viktor bestämde oss för att prova på campinglivet i måndags. Köpte ett tält för några år sedan som inte direkt har blivit så flitigt använt. (Nån fick sova i det efter min födelsedagsfest förra året för de fanns inte sovplatser nog...)
Vi tänkte bara vara borta en natt, så vi åkte inte så långt bort. Sju mil hemifrån kanske. Var tvungen att skaffa ett nytt campingkort när vi kom dit för självklart har jag tappat bort det gamla. 130 kronor. Och så tältplatsen 125 kronor. Relativt överkomligt. Vi åker in på campingen, väljer en plats och ska börja sätta upp tältet. Och vad märker vi? Vi har inte tältpinnarna med oss, dom man liksom för igenom tältduken. Vad gör vi nu..? Jo, vi åker hem igen och hämtar dom. Försöker intala oss att fjorton mil hit eller dit inte gör nån större skillnad...

När vi kommer tillbaka blir tältet uppsatt på typ 30 sekunder, och vi funderar på vad vi ska göra sen. Sätter oss på filten och spelar lite Uno. Kommer lite regn, men tältet är för litet för att man ska kunna sitta i det och umgås så vi sitter kvar på filten. Sen då.. Ja, vi går och metar lite. Nova tycker att stenhällarna är för hårda att ligga på så hon gnäller och Viktor får typ 400 spiggar. Och en annan lika liten fisk, som vi inte vet vad det är för nått. Sen går vi och äter på serveringen. Tyvärr var det måndag så dom hade bara en liten meny, med pommesfrittes-rätter. Pommesarna var dessutom inte riktigt klara och bleka som benen under vintern. Efter det blir det mer Uno, på den nu blöta filten. Går och fiskar lite till, med kastspö den här gången. Får absolut ingenting, inte ens ett bottennapp. Och Nova tycker fortfarande att stenarna är för hårda. Sen passar jag på att åka lite linbana när ingen annan ser. Det var faktiskt jättekul, och jag tycker absolut Viktor missade nått när han inte ville prova. Efter det bestämmer vi oss för ett kvällsdopp. Blev inte så mycket av de för det visar sej att det är typ 14 grader i vattnet. Vi går och lägger oss. Klockan fem morgonen efter gör Viktor kaffe åt oss och kvart i sex står vi inte ut längre. Vi åker hem. Och som grädden på moset kör en mötande bil in i oss innan vi ens har tagit oss ut på "stora" vägen.

Det har nog aldrig varit så skönt att komma hem!!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela