Hilda

Muffins

Publicerad 2011-10-28 17:57:48 i Allmänt

Om man känner sej lite trött och grå,
och det dessutom är en evig gråskala utanför dörren.
Då vet jag vad man kan göra.
Man kan baka muffins.
Och inte bara det.
Man kan göra hjärtan av jordgubbssylt på glasyren.
Då känner man sej genast lite piggare.



Receptet:

Muffinsarna
175 g smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/4 mjölk
3 tsk jordgubbssylt

Glasyr
2 dl siktat florsocker
10 g smör
Röd karamellfärg
1/4 jordgubbssylt (i squeezyförpackning, det underlättar verkligen)
3/4 dl kokosflingor
  • Värm ugnen till 175 grader och placera 12 normalstora pappersformar i en muffinsplåt. (För mej blev det 19 stycken)
  • Rör smör, socker och vanilj vitt och poröst. (Jag förstår inte hur man kan vispa dessa saker vitt och poröst, men det löser sej vid nästa punkt)
  • Vispa sedan ner äggen, ett i taget.
  • Sikta ner mjöl och bakpulver, omväxlande med mjölken.
  • Rör försiktigt ner sylten.
  • Fördela smeten i formarna och grädda i ca 15 minuter.
Så här långt tyckte jag receptet var riktigt bra,
men sen när det kom till glasyren blev det konstigt.
Använde typ dubbelt så mycket florsocker och ändå blev det väldans lite glasyr.

  • Rör samman florsocker, smör och så mycket hett vatten det behövs för att göra en bredbar glasyr.
  • Tillsätt några droppar karamellfärg så att glasyren blir rosa.
  • Bred glasyren på muffinsarna. Gör sedan hjärtan med jordgubbssylten.
  • Strö över kokos. Klart!!
Grunden till receptet kommer från den jättefina boken Muffins & Cupcakes,
som jag fick av Emmy i födelsedagspresent.



Men jag har gjort några små modifikationer.
Nu ska vi fortsätta roa oss i köket.
Det ska göras tacopaj till fredagsmiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela