Hilda

Pengar

Publicerad 2012-04-10 10:28:00 i Allmänt

Jag skulle väldigt gärna vilja bli rik.
Eller kanske inte rik,
men jag skulle vilja kunna köpa vad jag vill.
I normala mått mätt, inte ett privatplan.
Varje månad gör jag väldigt noggranna uträkningar på vart våra pengar har tagit vägen.
Planen är att vi ska se vilka poster som är dom dyraste och att det ska ge oss lite peppning för att kunna minska dom.
Men det blir lixom inte så...

Våran största post är bilarna.
Med bensin, försäkring, lån, skatt och allt annat det kan tänkas kosta brukar den posten ligga på typ 8-9000.
Det är allvarligt helt sjukt!!



Och det kanske värsta är att minst 80% av kostnaden är för att vi ska kunna ta oss till och från jobbet.
Ibland känns det som att det vore billigare att vara arbetslös.
Den posten har vi i alla fall försökt minska genom att tänka ekonomiskt när vi trycker på gasen.
Eller snarare när vi inte trycker på gasen,
men det har inte hjälpt ett endaste dugg.
Näst dyraste posten är maten,
där allt handlat på matbutiker är inräknat, inte bara mat.
Toapapper, duschkräm, fryspåsar, kaffefilter...
För att minska den posten förra månaden så gjorde vi riktigt "pinsamma" saker.
Hämtade butikernas erbjudandetidningar och planerade in i detalj vad vi skulle äta hela veckorna.
Riktiga "pensionärsfasoner" =)
Det konstiga var att det inte hjälpte ett endaste dugg.
Jättekonstigt...
Men vi provar någon månad till och ser vad som händer.
Det kan vara så att vi unnade oss att äta utemat oftare för att vi tyckte att vi var så duktiga och att hela sparandet föll då.
Jag tycker i alla fall att det är väldigt spännande att hålla på med sånt här,
så det är inte så att det känns som något jobbigt.
Förutom att slutsumman ut varje månad inte minskar,
men det skaa bli ändring på det.
Nästa steg är att fixa bättre ränta på bolånet.
Några andra tips kanske?



Pengarna på bilden är mexikanska drogpengar,
så det är väl inte nödvändigtvis just dom jag vill ha...
Men ungefär så många lappar kanske..?

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hilda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela